_____________________________________________________________________________________
Co je Přírodověda a Vlastivěda za předměty?
Přírodověda a Vlastivěda ve 4. a 5. ročníku obsahově navazují na Prvouku v 1.-3. ročníku. S již známými i zcela novými tématy se žáci seznamují do větší hloubky a vyššími nároky na paměť i porozumění. Na Přírodovědu na 2.stupni ZŠ navazuje Přírodopis, Fyzika a částečně Zeměpis. Na Vlastivědu pak Dějepis, Občanská výchova a Zeměpis.
Jak výuka těchto předmětů probíhá?
Výuka většinou probíhá dle následujícího plánu:
- evokace: sdílení, co žáci již o daném tématu vědí
- vyjasnění: společné odpovídání na předem zadané otázky a případná oprava v porozumění.
- zápis: individuální zápis zásadních poznatků k danému tématu do vlastních školních sešitů.
- oprava: doplnění nebo oprava zápisu, aby byl faktograficky správný a kompletní, příp. za pomoci učebnice
- procvičení: úkoly z pracovního sešitu z daného tématu
- upgrade: možnost načerpat k danému tématu zajímavosti navíc z výkladu učitele – postupně během školního roku se tato možnost objevuje jako dobrovolná
- reflexe: formulování vlastní AHA/WOW informace z daného tématu navíc
Proč někdy bývají pro žáky tyto předměty náročné?
Oba předměty kladou na žáky zvýšené nároky ve vícero dovednostech. Může to být např. problém se koncentrovat na výklad o tématu, o kterém žák nikdy neslyšel a je pro něj zcela nové. Náročné může být vyhledávání odpovědí v textech učebnice. Pro někoho bývá těžké najít si vhodný čas/interval/prostor k učení se.
Jak to zvládnout?
Za sebe vidím jako nejdůležitější trpělivost a vytrvalost. Žáci mají celkem dva školní roky, aby si zvykli na práci v prvních “odborných” předmětech a našli si svůj vlastní způsob, jak se na ně připravovat. Níže sdílím nápady bývalých žáků, co pomáhali jim:
Jak se učit
- Přečíst si zadanou stránku: vícekrát / před spaním / před hodinou (doma, ve třídě)
- Napsat si odpovědi (nebo i otázky) sám pro sebe do svého notýsku / na papír (barevně) / testovací kartičky (z jedné strany otázka a z druhé odpověď)
- Vzájemně se nechat vyzkoušet: mezi spolužáky / doma v rodině / s plyšákem 🙂
- Střídat učení s jinou činností: čtení knížky / tvoření / hraní si, spát :-))
Informace k výuce, doporučená domácí příprava
- Učebnice – doma se v z nich žáci připravují na zadané téma, ve škole využívají při práci v pracovních sešitech.
- Pracovní sešity – zůstávají ve škole, slouží k procvičení učiva
- Školní (barevný) sešit – zůstává stále ve školní tašce – žáci do něj píší zápis z probíraného tématu
- Absence: zodpovědností žáků je učivo si doplnit (podívat se na výukovou prezentaci, prostudovat příslušné stránky z učebnice, dopsat/opsat zápis do svého sešitu)
Výukové prezentace
- 3. ročník – Informatika
- 4. ročník – Informatika, Přírodověda, Vlastivěda
- 5. ročník – Informatika, Přírodověda, Vlastivěda
Bezpečný internet
Pro Vaše bezpečí stačí dodržet pár důležitých, ale přitom jednoduchých zásad.
- Nedávej nikomu adresu ani telefon. Nevíš, kdo se skrývá za monitorem.
- Neposílej nikomu, koho neznáš, svou fotografii a už vůbec ne intimní.
- Udržuj hesla k e-mailu i jinam v tajnosti, nesděluj je ani blízkému kamarádovi.
- Nikdy neodpovídej na neslušné, hrubé nebo vulgární zprávy.
- Nedomlouvej si schůzku na internetu, aniž bys o tom řekl někomu jinému.
- Pokud narazíš na obsah, který tě šokuje, opusť webovou stránku.
- Svěř se dospělému, pokud tě stránky uvedou do rozpaků nebo vyděsí.
- Nedej šanci virům. Neotvírej přílohu zprávy, která přišla z neznámé adresy.
- Nevěř každé informaci, kterou na internetu získáš.
- Když se s někým nechceš bavit, nebav se.