Přírodověda, Vlastivěda, Informatika

_____________________________________________________________________________________

 

Co je Přírodověda a Vlastivěda za předměty? 

Přírodověda a Vlastivěda ve 4. a 5. ročníku obsahově navazují na Prvouku v 1.-3. ročníku. S již známými i zcela novými tématy se žáci seznamují do větší hloubky a vyššími nároky na paměť i porozumění. Na Přírodovědu na 2.stupni ZŠ navazuje Přírodopis, Fyzika a částečně Zeměpis. Na Vlastivědu pak Dějepis, Občanská výchova a Zeměpis. 

Jak výuka těchto předmětů probíhá? 

Výuka většinou probíhá dle následujícího plánu: 

  • evokace: sdílení, co žáci již o daném tématu vědí
  • vyjasnění: společné odpovídání na předem zadané otázky a případná oprava v porozumění. 
  • zápis: individuální zápis zásadních poznatků k danému tématu do vlastních školních sešitů. 
  • oprava: doplnění nebo oprava zápisu, aby byl faktograficky správný a kompletní, příp. za pomoci učebnice
  • procvičení: úkoly z pracovního sešitu z daného tématu
  • upgrade: možnost načerpat k danému tématu zajímavosti navíc z výkladu učitele – postupně během školního roku se tato možnost objevuje jako dobrovolná
  • reflexe: formulování vlastní AHA/WOW informace z daného tématu navíc

Proč někdy bývají pro žáky tyto předměty náročné? 

Oba předměty kladou na žáky zvýšené nároky ve vícero dovednostech. Může to být např. problém se koncentrovat na výklad o tématu, o kterém žák nikdy neslyšel a je pro něj zcela nové. Náročné může být vyhledávání odpovědí v textech učebnice. Pro někoho bývá těžké najít si vhodný čas/interval/prostor k učení se. 

Jak to zvládnout? 

Za sebe vidím jako nejdůležitější trpělivost a vytrvalost. Žáci mají celkem dva školní roky, aby si zvykli na práci v prvních “odborných” předmětech a našli si svůj vlastní způsob, jak se na ně připravovat. Níže sdílím nápady bývalých žáků, co pomáhali jim: 

Jak se učit

  • Přečíst si zadanou stránku: vícekrát / před spaním / před hodinou (doma, ve třídě)
  • Napsat si odpovědi (nebo i otázky) sám pro sebe do svého notýsku / na papír (barevně) / testovací kartičky (z jedné strany otázka a z druhé odpověď)
  • Vzájemně se nechat vyzkoušet: mezi spolužáky / doma v rodině / s plyšákem 🙂  
  • Střídat učení s jinou činností:  čtení knížky / tvoření / hraní si, spát :-))

Informace k výuce, doporučená domácí příprava

  • Učebnice – doma se v z nich žáci připravují na zadané téma, ve škole využívají při práci v pracovních sešitech. 
  • Pracovní sešity – zůstávají ve škole, slouží k procvičení učiva
  • Školní (barevný) sešit – zůstává stále ve školní tašce – žáci do něj píší zápis z probíraného tématu
  • Absence: zodpovědností žáků je učivo si doplnit (podívat se na výukovou prezentaci, prostudovat příslušné stránky z učebnice, dopsat/opsat zápis do svého sešitu)

Výukové prezentace

 

Bezpečný internet

Pro Vaše bezpečí stačí dodržet pár důležitých, ale přitom jednoduchých zásad.

  1. Nedávej nikomu adresu ani telefon. Nevíš, kdo se skrývá za monitorem.
  2. Neposílej nikomu, koho neznáš, svou fotografii a už vůbec ne intimní.
  3. Udržuj hesla k e-mailu i jinam v tajnosti, nesděluj je ani blízkému kamarádovi.
  4. Nikdy neodpovídej na neslušné, hrubé nebo vulgární zprávy.
  5. Nedomlouvej si schůzku na internetu, aniž bys o tom řekl někomu jinému.
  6. Pokud narazíš na obsah, který tě šokuje, opusť webovou stránku.
  7. Svěř se dospělému, pokud tě stránky uvedou do rozpaků nebo vyděsí.
  8. Nedej šanci virům. Neotvírej přílohu zprávy, která přišla z neznámé adresy.
  9. Nevěř každé informaci, kterou na internetu získáš.
  10. Když se s někým nechceš bavit, nebav se.
Skip to content