EVVO
Enviromentální – Vzdělávání – Výchova – Osvěta
BLESKOVÝ SBĚR PAPÍRU – 21. – 25. 11. 2022
PLÁN EVVO 2022/2023 (1.stupeň)
PLÁN EVVO 2022/2023 (2.stupeň)
CO VŠECHNO SBÍRÁME VE ŠKOLNÍM ROCE 2022/2023
EVVO v naší škole – zaměřujeme se na:
- Posuzování každodenních činností podle jejich vlivu na životní prostředí.
- Zvyšování povědomí žáků o stavu životního prostředí, uvědomění si vlastního podílu na tomto stavu a hledání cesty, jak nepříznivé důsledky naší činnosti na planetu eliminovat nebo alespoň zmírnit.
- Seznamování dětí s historií regionu, s tradicemi a odkazy našich předků.
- Vedení dětí k pozitivnímu vztahu k vlastní rodině, obci a regionu
Učitelé ve škole mají povědomí o tom, co EVVO zahrnuje, začleňují průběžně různá témata do výuky téměř všech předmětů. Ekologické hledisko je stále více začleňováno do chodu školy, postupně přibývá akcí spojených s tématikou životního prostředí nebo se otázka životního prostředí stává součástí tradičních akcí, pořádaných školou.
Vyučující zařazují jednotlivé prvky EVVO do témat výuky v jednotlivých ročnících.
Prvouka 1. -3. roč.
- Moje rodina – úspory energií, třídění odpadu
- Naše škola a okolí školy – úspory energií, třídění odpadu, úprava třídy, školy a jejího okolí
- Podzim v přírodě a my – změny v přírodě, charakteristické rysy podzimní přírody, vycházka, sběr podzimních plodů, práce s přírodninami, péče o podzimní přírodu
- Příroda v zimě – charakteristické znaky zimy v krajině, ochrana a péče u nás přezimujícího ptactva, vycházka, péče o zimní přírodu
- Příroda na jaře – charakteristické znaky jara, hnízdění ptáků a jejich ochrana, vycházka, péče o jarní přírodu
- Příroda v létě – charakteristické znaky léta, vycházka, poznávání rostlin, ochrana přírody
- Lidé a věci – vliv techniky na lidstvo, vliv techniky na přírodu, znečišťování vody, vzduchu a půdy
Přírodověda 4. – 5. roč.
- Člověk a příroda-člověk a přírodní zdroje, šetření energií, vliv člověka na prostředí, ochrana přírody
- Příroda živá a neživá – znečišťování vody, vzduchu a půdy a vliv na člověka
- Příroda na podzim-charakteristické znaky přírody, sběr lesních plodů
- Příroda v zimě-charakteristické znaky počasí a přírody, péče o ptactvo a lesní zvířata
- Příroda na jaře – charakteristické znaky počasí a přírody, péče o jarní přírodu, poznávání rostlin
- Les-význam lesů
- Příroda v létě – charakteristické znaky počasí a přírody, chování v přírodě, ochrana přírody
- Živá příroda-péče o domácí zvířata, ochrana ptactva, ochrana užitečného hmyzu, chráněné rostliny
- Neživá příroda-péče o půdu, ochrana půdy, ochrana vody a vodních toků, úprava vody a její čištění, šetření vodou, význam vzduchu pro život, ochrana ovzduší
Vlastivěda 4. – 5. roč.
- Rodina – péče o estetické prostředí domova
- Domov a jeho okolí – čistota vody, péče o životní prostředí
- Opakování učiva 4. roč. – ochrana životního prostředí
Přírodopis 6. – 9. ročník
- Život a jeho projevy, vztahy mezi organismy, pozorování přírody
- Člověk a příroda, chování v přírodě
- Společenstvo organismů, ekosystém, přírodovědné vycházky:
- houby a lišejníky, pozorování, bioindikátory, lesní „informační síť“
- pozorování sinic, řas a prvoků, indikace znečištění
- bezobratlí lidských obydlí
- cizokrajných suchozemských stanovišť
- parazité
- půdní bezobratlí, koloběh živin
- bezobratlí lesa, luk, polí a parků
- vodní bezobratlí
- obratlovci lesa, křovin a otevřené krajiny, pozorování obratlovců, etologie
- naši obratlovci vázaní na vodu, rozmnožování a chov ryb, čistota vody
- mořští obratlovci (strunatci), ochrana
- savci biomů světa, přizpůsobování savců prostředí
- cizokrajní plazi a ptáci
- Přehled systému rostlin, přechod rostlin na souš, přizpůsobení
- Rostlinné orgány, jejich funkce, koloběh látek, pozorování průduchů na listu
- Mechorosty, plavuně, přesličky, kapradiny, pozorování, bioindikátory
- Společenstvo lesa, vod a mokřadů, luk, pastvin a travnatých strání, botanická vycházka
- Společenstvo polí a sídelní aglomerace, vliv člověka na ekosystémy a krajinu
- Původ a vývoj člověka, vazby na prostředí
- Stavba lidského těla, jeho funkce a ochrana, první pomoc, prevence poruch příjmu potravy, prevence užívání návykových látek a závislostní chování
- Ontogeneze člověka, porod, antikoncepční metody; prevence sexuálního rizikového chování
- Funkce genů, možnosti genetiky, GMO
- Stavba země, geologické děje, pohyby desek, zemětřesení, sopečná činnost, tektonické jevy a přeměna hornin, činnost vody, ledovců a větru, vznik půdy, ochrana člověka za mimořádných událostí způsobených přírodními vlivy
- Planeta Země, vznik a vývoj, vývoj života na Zemi, hydrosféra, atmosféra, podnebí a počasí ve vztahu k životu, látkové toky mezi svrchními vrstvami Země, nerostné suroviny, zdroje energie (fosilní paliva, jaderná energie, obnovitelné zdroje energie)
- Geologické základy české krajiny, geologická vycházka
Chemie 8. a 9. ročník
- Vlastnosti látek, zásady bezpečné práce v laboratoři i v životě, nebezpečné látky a přípravky (H-věty, P – věty, piktogramy a jejich význam), havárie chemických provozů, úniky nebezpečných látek („Mimořádné události“)
- Voda a vzduch – význam, složení, užití, znečištění, ozonová vrstva, koloběh vody, ochrana
- Fotosyntéza, dýchání, koroze, tlení, hoření, třídy hořlavin, první pomoc pří popálení
- Významné prvky a jejich koloběh v přírodě, významné sloučeniny, jejich význam, užití a vztah k přírodě
- Redoxní reakce (oxidace, redukce), elektrochemie
- Organická chemie, látky, původ, složení
- Paliva – ropa, uhlí, zemní plyn, průmyslově vyráběná paliva
- Přírodní látky, vlastnosti, funkce, potraviny, prevence poruch příjmu potravy, léčiva a návykové látky, prevence
- Plasty, detergenty, konzervační činidla, pesticidy, znečišťování životního prostředí, recyklace
Fyzika 9. ročník
- Energie a její přeměny, druhy energií, výroba elektrické energie, alternativní zdroje energie
- Elektromagnetická indukce, generátory elektrického napětí, transformátor a jeho využití
- Elektrický proud v polovodičích, diody a světlo, využití polovodičových součástek, fotovoltaika
- Radioaktivita, využití radioaktivity, ochrana lidí před radioaktivním zářením, výhody a rizika
- Jaderná energie, štěpná reakce, termonukleární reakce, jaderný reaktor, jaderná elektrárna
- Vesmír a sluneční soustava
Ekozábava:
Více o
- třídění obalových materiálů naleznete na www.jaktridit.cz
- třídění organických zbytků, bioodpadů a kompostování na www.kompostuj.cz
- zpětném odběru elektrozařízení na www.asekol.cz a www.elektrowin.cz
- zpětném odběru osvětlovacích těles na www.ekolamp.cz
- zpětném odběru baterií na www.ekobat.cz