EVVO

EVVO
Enviromentální  –  Vzdělávání  – Výchova –Osvěta

PLÁN EVVO 2019/2020
PLÁN AKCÍ EVVO 2019/2020 – II.STUPEŇ

CO VŠECHNO SBÍRÁME VE ŠKOLNÍM ROCE 2019/2020

EVVO v naší škole – zaměřujeme se na:

  • Posuzování každodenních činností podle jejich vlivu na životní prostředí.
  • Zvyšování povědomí žáků o stavu životního prostředí, uvědomění si vlastního podílu na tomto stavu a hledání cesty, jak nepříznivé důsledky naší činnosti na planetu eliminovat nebo alespoň zmírnit.
  • Seznamování dětí s historií regionu, s tradicemi a odkazy našich předků.
  • Vedení dětí k pozitivnímu vztahu k vlastní rodině, obci a regionu

Učitelé ve škole mají povědomí o tom, co EVVO zahrnuje, začleňují průběžně různá témata do výuky téměř všech předmětů. Ekologické hledisko je stále více začleňováno do chodu školy, postupně přibývá akcí spojených s tématikou životního prostředí nebo se otázka životního prostředí stává součástí tradičních akcí, pořádaných školou. 

Vyučující zařazují jednotlivé prvky EVVO do témat výuky v jednotlivých ročnících.

Prvouka 1. -3. roč.

  • Moje rodina – úspory energií, třídění odpadu
  • Naše škola a okolí školy – úspory energií, třídění odpadu, úprava třídy, školy a jejího okolí
  • Podzim v přírodě a my – změny v přírodě, charakteristické rysy podzimní přírody, vycházka, sběr podzimních plodů, práce s přírodninami, péče o podzimní přírodu
  • Příroda v zimě – charakteristické znaky zimy v krajině, ochrana a péče u nás přezimujícího ptactva, vycházka, péče o zimní přírodu
  • Příroda na jaře – charakteristické znaky jara, hnízdění ptáků a jejich ochrana, vycházka, péče o jarní přírodu
  • Příroda v létě – charakteristické znaky léta, vycházka, poznávání rostlin, ochrana přírody
  • Lidé a věci – vliv techniky na lidstvo, vliv techniky na přírodu, znečišťování vody, vzduchu a půdy

Přírodověda 4. – 5. roč.

  • Člověk a příroda-člověk a přírodní zdroje, šetření energií, vliv člověka na prostředí, ochrana přírody
  • Příroda živá a neživá – znečišťování vody, vzduchu a půdy a vliv na člověka
  • Příroda na podzim-charakteristické znaky přírody, sběr lesních plodů
  • Příroda v zimě-charakteristické znaky počasí a přírody, péče o ptactvo a lesní zvířata
  • Příroda na jaře – charakteristické znaky počasí a přírody, péče o jarní přírodu, poznávání rostlin
  • Les-význam lesů
  • Příroda v létě – charakteristické znaky počasí a přírody, chování v přírodě, ochrana přírody
  • Živá příroda-péče o domácí zvířata, ochrana ptactva, ochrana užitečného hmyzu, chráněné rostliny
  • Neživá příroda-péče o půdu, ochrana půdy, ochrana vody a vodních toků, úprava vody a její čištění, šetření vodou, význam vzduchu pro život, ochrana ovzduší

Vlastivěda 4. – 5. roč.

  • Rodina – péče o estetické prostředí domova
  • Domov a jeho okolí – čistota vody, péče o životní prostředí
  • Opakování učiva 4. roč. – ochrana životního prostředí

Přírodopis 6. – 9. ročník

  • Život a jeho projevy, vztahy mezi organismy, pozorování přírody
  • Člověk a příroda, chování v přírodě
  • Společenstvo organismů, ekosystém, přírodovědné vycházky:
  • houby a lišejníky, pozorování, bioindikátory, lesní „informační síť“
  • pozorování sinic, řas a prvoků, indikace znečištění
  • bezobratlí lidských obydlí
  • cizokrajných suchozemských stanovišť
  • parazité
  • půdní bezobratlí, koloběh živin
  • bezobratlí lesa, luk, polí a parků
  • vodní bezobratlí
  • obratlovci lesa, křovin a otevřené krajiny, pozorování obratlovců, etologie
  • naši obratlovci vázaní na vodu, rozmnožování a chov ryb, čistota vody
  • mořští obratlovci (strunatci), ochrana
  • savci biomů světa, přizpůsobování savců prostředí
  • cizokrajní plazi a ptáci
  • Přehled systému rostlin, přechod rostlin na souš, přizpůsobení
  • Rostlinné orgány, jejich funkce, koloběh látek, pozorování průduchů na listu
  • Mechorosty, plavuně, přesličky, kapradiny, pozorování, bioindikátory
  • Společenstvo lesa, vod a mokřadů, luk, pastvin a travnatých strání, botanická vycházka
  • Společenstvo polí a sídelní aglomerace, vliv člověka na ekosystémy a krajinu
  • Původ a vývoj člověka, vazby na prostředí
  • Stavba lidského těla, jeho funkce a ochrana, první pomoc, prevence poruch příjmu potravy, prevence užívání návykových látek a závislostní chování
  • Ontogeneze člověka, porod, antikoncepční metody; prevence sexuálního rizikového chování
  • Funkce genů, možnosti genetiky, GMO
  • Stavba země, geologické děje, pohyby desek, zemětřesení, sopečná činnost, tektonické jevy a přeměna hornin, činnost vody, ledovců a větru, vznik půdy, ochrana člověka za mimořádných událostí způsobených přírodními vlivy
  • Planeta Země, vznik a vývoj, vývoj života na Zemi, hydrosféra, atmosféra, podnebí a počasí ve vztahu k životu, látkové toky mezi svrchními vrstvami Země, nerostné suroviny, zdroje energie (fosilní paliva, jaderná energie, obnovitelné zdroje energie)
  • Geologické základy české krajiny, geologická vycházka

Chemie 8. a 9. ročník

  • Vlastnosti látek, zásady bezpečné práce v laboratoři i v životě, nebezpečné látky a přípravky (H-věty, P – věty, piktogramy a jejich význam), havárie chemických provozů, úniky nebezpečných látek („Mimořádné události“)
  • Voda a vzduch – význam, složení, užití, znečištění, ozonová vrstva, koloběh vody, ochrana
  • Fotosyntéza, dýchání, koroze, tlení, hoření, třídy hořlavin, první pomoc pří popálení
  • Významné prvky a jejich koloběh v přírodě, významné sloučeniny, jejich význam, užití a vztah k přírodě
  • Redoxní reakce (oxidace, redukce), elektrochemie
  • Organická chemie, látky, původ, složení
  • Paliva – ropa, uhlí, zemní plyn, průmyslově vyráběná paliva
  • Přírodní látky, vlastnosti, funkce, potraviny, prevence poruch příjmu potravy, léčiva a návykové látky, prevence
  • Plasty, detergenty, konzervační činidla, pesticidy, znečišťování životního prostředí, recyklace

Fyzika 9. ročník

  • Energie a její přeměny, druhy energií, výroba elektrické energie, alternativní zdroje energie
  • Elektromagnetická indukce, generátory elektrického napětí, transformátor a jeho využití
  • Elektrický proud v polovodičích, diody a světlo, využití polovodičových součástek, fotovoltaika
  • Radioaktivita, využití radioaktivity, ochrana lidí před radioaktivním zářením, výhody a rizika
  • Jaderná energie, štěpná reakce, termonukleární reakce, jaderný reaktor, jaderná elektrárna
  • Vesmír a sluneční soustava

Co všechno sbíráme ve škole v tomto školním roce:

  • Kaštany (prosíme doma zvážit)
  • Víčka (prosíme doma zvážit)
  • Papír (prosíme doma roztřídit, zvážit a donést pouze během vyhlášeného týdne) 
  • Hliník (prosíme doma zvážit)