DYNAMICKÁ INKLUZE


Projekt Dynamická inkluze, který pomáhá učitelům i dětem, vstupuje do poslední třetiny

V září 2017 vyšla v platnost novela školského zákona, která mimo jiné upravuje podmínky vzdělávání v ČR.  V této době se velmi intenzivně začal skloňovat pojem inkluze ve školství – tedy stav, kdy jsou do běžné výuky zařazovány také děti se speciálními vzdělávacími potřebami.

Téma inkluze od počátku vyvolává mezi širokou veřejností rozporuplné reakce. Jedni jsou pro a jiní proti. Argumentů na jedné i druhé straně je spousta.  Nepopiratelnou pravdou je, že jsou kladeny mnohem vyšší nároky na samotné učitele.

Projekt Dynamické inkluze (www.dynamickainkluze.cz) přichází s pomocí  pro učitele, kteří mají ve třídě děti se speciálními vzdělávacími potřebami. Základem je dobře připravit učitele na novou formu práce se skupinami žáků, kdy každá z nich má jinou dynamiku, jinak reaguje na podněty a vyžaduje odlišný přístup a způsob práce.  V listopadu 2017 se rozběhl tříletý  projekt, který bychom Vám rádi krátce představili.

Nejen inkluze, ale i projekt je „dynamický“, jak předesílá již jeho název. Učitelé se během celého projektu učí pracovat s diagnostickým nástrojem CA method (www.camethod.com).

Projekt Dynamická inkluze probíhající v šesti školách našeho kraje s centrem kolegiální podpory při ZŠ Oty Pavla v Buštěhradu vstupuje do své poslední třetiny. Do projektu ve středočeském kraji je zapojena i naše ZŠ a MŠ Bez Hranic, Mšec.

Na samotném počátku projektu byli zapojení pedagogové seznámeni s již existujícími produkty diagnostiky určenými pro školy a školská zařízení. Všichni měli možnost si je vyzkoušet a následně s pomocí odborníků interpretovat svůj vlastní „profil učitele“.  Pedagogům byly vysvětleny základní principy práce s diagnostickou metodou určenou pro jednotlivce a skupinu a její možnosti a přínosy.

Současně probíhal také intenzivní vývoj nového diagnostického nástroje – interaktivního profilu třídní skupiny a kompatibilního profilu učitele.

Na pravidelných workshopech v jednotlivých CKP (centrech kolegiální podpory, které jsou tři – jedno centrum v každém zúčastněném kraji) se pedagogové společně s lektory metody, psychology a speciálními psychology učili s profily třídních skupin i učitelů pracovat a analyzovat výstupy. Učitelé velmi rychle pochopili výhody práce s přesnými a často novými informacemi, které přináší diagnostika.

Mohlo by se zdát, že diagnostická metoda poukazuje na nedostatky učitelů a jejich chyby, ale není to tak.  Metoda dává pedagogům užitečné informace o tom, jaké jsou jejich silné stránky, o které se mohu opřít, jaká jsou rizika, s nimiž se musí počítat a o nichž je dobré vědět. Také přináší informace o tom, jak funguje skupinová dynamika třídy a jaký způsob práce a komunikace je pro skupinu vhodný. Poukazuje na to, kde jsou rizika skupiny a jak mohou učitelé se třídou pracovat v její prospěch.

Projekt Dynamická inkluze je tříletý a končí v říjnu 2020. V současné fázi se účastníci projektu soustředí především na profily konkrétních tříd, a jejich vývoj v čase.  Zaměřují se na konkrétní problémy skupin, proměny a interpretaci změn, které souvisejí s postupem žáků do vyššího ročníku, nebo s přechodem na druhý stupeň základní školy. Zabývají se problematikou změny atmosféry vztahů ve třídách např. po odchodu žáků do škol víceletých gymnázií. Učitelé dostávají od psychologů působících v projektu také podpůrné informace o vývojových obdobích a zákonitostech individuálního vývoje dětí. Řeší se také spolupráce v pedagogických sborech, různé pedagogické styly a metody jejich práce. Nejdůležitější v celém projektu je ale pozitivní přínos pro samotné pro žáky

Naším mottem je DYNAMICKÁ INKLUZE.

Skip to content